Renault

Automobilka se však záhy oděla do černé barvy. Při závodu Paříž - Madrid, která byla na různé nehody až příliš bohatá, nepřežil havárii Marcel Renault. Jeho bratr v reakci na tuto tragédii raději odvolal ze závodu zbývající vozy.

Zrod automobilky jménem Renault

První automobil značky Renault se objevil dva roky před vypršením devatenáctého století. Tehdy bratři Louis, Fernand a Marcel Renaultové sestrojili vůz typu A. S ním a jeho pozdějším typem B se zúčastnili v roce 1899 pařížského autosalonu. Samotná Paříž za návštěvu určitě stojí...

To už měli otevřenu továrnu v Billancourtu, kde se vyrobilo do konce prosince 76 aut. Při další prezentaci automobilů v roce 1901 (opět v hlavním městě Francie) se jim podařilo tak zaujmout, že jejich produkce na dalších 12 měsíců byla rozebrána.

Vývoj a tragédie

Automobilka se však záhy oděla do černé barvy. Při závodu Paříž - Madrid, která byla na různé nehody až příliš bohatá, nepřežil havárii Marcel Renault. Jeho bratr v reakci na tuto tragédii raději odvolal ze závodu zbývající vozy. Rok po tragédii se zvýšila produkce Billancourtu na 948 aut a zároveň zde připravují omnibus, předchůdce dnešních autobusů. Prototyp vyjíždí v roce 1906.

Pomocná ruka za druhé světové války

V roce 1909 umírá druhý z bratrů Fernand a poslední z rodu Louis mění název firmy na Les Automobiles Renault. Ta se významnou měrou zasloužila o to, že se ve válce nepodařilo Německu Francii dobýt.

Společnost vyráběla letecké motory, tanky, sanitky a dokonce i taxíky této značky přepravovaly vojáky, aby mohli nečekaně napadat nepřítele. Všechny vozy Renault měly až do roku 1920 řízení vpravo. Model s volantem vlevo sjel z výrobní linky pod označením 10 CV.

Postupná transformace Renaltu

Rok 1922 znamenal transformaci Renaultu na akciovou společnost a zároveň se k činnostem firmy přiřadil prodej aut na splátky. A o tři roky později představila firma jako oficiální značku proslulý diamant. V polovině třicátých let se výroba Renaultu zvedla téměř na 45 tisíc automobilů. Rozvoj firmy však poznamenala druhá světová válka, ve které byla výroba osobních aut zrušena a zbývající produkci pro okupující Německo se snažil Louis Renault co nejvíce hatit.

Vývoj automobilky po válce

Přestože se Louis snažil nepodporovat nepřátele, byl nakonec obviněn z kolaborace a při vyšetřování zemřel, přičemž příčina jeho smrti je zdrojem mnoha spekulací. Výroba osobních automobilů byla obnovena hned rok po skončení války, přičemž značka Renault i bez svého posledního otce-bratra zakladatele naštěstí úspěšně přežila i krušná válečná léta a brzy vyráběla téměr sto tisíc vozů ročně.

Nejslavnější modely automobilky

Automobilka pokračovala ve své expanzi a začala vyrábět své nejslavnější modely, kterými později musel jezdit každý hrdina francouzského filmu a na základě toho si je pravda už poněkud ojeté pořizovali i tuzemští občané. Kromě toho vyvinul Renault i první traktor s naftovým motorem.

O úspěších jeho konstruktérů a motorářů svědčí i to, že mnohé nápady přežily v různých modifikacích desetiletí a vyrobily se statisíce aut. Zřejmě nejproslulejším Renaultem je R5, ale každý si jistě doplní svého miláčka, třeba jen z posledních modelů Renault Scénic, Kangoo, Clio, Mégane nebo Laguna.

Rozvoj v oblasti Formule 1

Kromě jiných úspěchů se Renaultu podařilo po dlouhých letech vybudovat úspěšný tým i v nejcennější automobilové kategorii - Formuli 1. Ještě v osmé dekádě platil Renault za velký pojem v seriálu F1, v devadesátých letech minulého století dodával francouzský výrobce však pouze motory pro závodní monoposty, poté se však vedení společnosti rozhodlo koupit tým Benetton a vystavět na něm další úspěšnou etapu.

O tom, že se tento krok vyplatil, svědčí kromě dílčích úspěchů i titul mistra světa pro Fernanda Alonsa, který stáj Renault vrátil definitivně do výšin i v této oblasti.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id8824 (vitejdoma.cz/zabava#8499)


Přidat komentář