Lotus Esprit

Zpočátku ovšem vůz nebyl dost spolehlivý a čtyřválcový motor s objemem 1973 cm3, uložený uprostřed vozu, byl zklamáním. V následujících letech byl objem motoru zvětšen, přidalo se turbodmychadlo a Esprit se postupně stal spolehlivějším.

Původ a historie auta

Esprit šel po víc než čtvrtstoletí do výslužby, zastíněn novými modely Elise a Exige. Vydržel na trhu čtyři dekády, a přestože poslední modely se od prvních velmi liší, je pozoruhodné, jak se Esprit z roku 1976 na pohled podobný Espritu z roku 2003. Jejich rodinná příbuznost je prostě nepopiratelná.

Buď jako celebrita

Esprit navržený Giugiarem měl dobrý start. Rok poté, co se objevil, s ním jezdil – po silnici i pod vodou – James Bond ve filmu Agent, který mě miloval. Taková reklama zajistila vozu výjimečný zájem veřejnosti, ale Esprit byl skvělý kousek i sám o sobě, jeho vzhled a vynikající ovladatelnost mu vydobyly spoustu chvály.

Objem válce auta

Zpočátku ovšem vůz nebyl dost spolehlivý a čtyřválcový motor s objemem 1973 cm3, uložený uprostřed vozu, byl zklamáním. V následujících letech byl objem motoru zvětšen, přidalo se turbodmychadlo a Esprit se postupně stal spolehlivějším.

Roku 1987 byl vůz lehce přestylizován, aby nebyl okoukaný, ale největší inovace přišla roku 1996, kdy dostal vidlicový osmiválcový motor. Tato zbrusu nová pohonná jednotka, vyvinutá pro závodění, byla pro použití v Espritu vyladěna značně níž. Přesto přinesla masivní zvýšení výkonu i pružnosti. Esprit tak konečně dostal potenciální schopnost porazit Ferrari, kterou si dávno zasloužil.

Lotus Esprit

  • Karoserie

    Původní ostrohranný klínovitý tvar Espritu navrhl Giorgetto Giurgiano už v 70. letech. Po verzi z roku 1987 karoserii přestylizoval Peter Stevens. Nový tvar vozu byl měkčí a zakřivenější, i když nový profil se v žádném bodě neodchyloval od staré podoby o víc než 25 mm.

    Sklolaminátová karoserie byla upevněna na ocelovém páteřovém šasi, které je pro Lotus typické. Esprit měl také tuhé kevlarové zesílení sloupků střechy a prahů, aby konstrukce získala na tuhosti a poskytovala také lepší ochranu v případě nehody.

  • Motor

    Má-li se vidlicový motor uložený uprostřed vozu vejít do těsného motorového prostoru, znamená to, že chladič musí do předního zavazadlového prostoru a musí být stupňovitě zaúhlen, aby se vešel pod zešikmenou příď vozu.

  • Pneumatiky

    Většinu práce vykonávala zadní kola, proto byly zadní pneumatiky širší než přední.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id8694 (vitejdoma.cz/zabava#7916)


Přidat komentář