Lamborghini

Lamborghini Espada, jeden z nejneobvykleji tvarovaných superautomobilů, jaké kdy byly vyrobeny. Čtyřmístný vůz se splývavou zádí byl udivující směsí překvapující praktičnosti a svěží výkonnosti.

Druhy autíček - Lamborghini Miura

Impozantní Miura nejen skvěle vypadala, ale byl to také první superautomobil s motorem uprostřed a se čtyřmi vačkovými hřídeli na tomto vidlicovém dvanáctiválci.

Stylistickým hitem byly dveře bez klik plynule přecházející ve větrací štěrbiny umístěné v rámu dveří.

Výhled přes široké šikmé čelní sklo byl vynikající. Když jste se chtěli podívat, odkud jste přijeli, bylo to už horší. Kryt motoru měl sice štěrbiny, které odváděly horký vzduch od motoru, ale výhled těmito štěrbinami byl opravdu mizerný.

Typickým znakem Miury byly „brvy” kolem sklápěcích světlometů. Vypadaly jako vstupní otvory pro chladící vzduch, ve skutečnosti však byly jen pro ozdobu. U pozdějších vozů byly zrušeny.

Vidlicový dvanáctiválcový motor byl uložen příčně za kabinou pro cestující. Jako inspirace pro toto uspořádání sloužilo Mini, které mělo také příčně uložený motor, ovšem podstatně slabší. Převodovka byla připojena za pohonnou jednotkou a sdílela s motorem i olejový systém.

Miura měla mimořádně tuhé šasi, a proto jen centrální vana byla ocelová. Kapota i kryt motoru byly zhotoveny z lehkých slitin a byly to sklopné panely.

Druhy autíček - Lamborghini Espada

Lamborghini Espada, jeden z nejneobvykleji tvarovaných superautomobilů, jaké kdy byly vyrobeny. Čtyřmístný vůz se splývavou zádí byl udivující směsí překvapující praktičnosti a svěží výkonnosti.

Na rozdíl od většiny superautomobilů s konfigurací 2+2 byla Espada pravý čtyřmístný vůz, to znamená, že ten, kdo seděl vzadu, měl k dispozici rozumnou míru pohodlí.

Otvory dole po stranách kapoty měly klíčový význam pro chlazení monstrózního vidlicového dvanáctiválce, odváděly totiž horký vzduch z motorového prostoru.

S požadavkem, aby navrhl design Espady, se Lamborghini obrátil na Marcella Gandiniho od Bertoneho. Gandiniho první výtvarné řešení pro tuto značku byla krásná Miura, a tak byl Lamborghini zřejmě přesvědčen, že Gandini už prokázal své kvality. Espada byla prakticky založena na prototypu, který se objevil na ženevském autosalonu roku 1967.

Vůz poháněl vidlicový dvanáctiválcový motor se čtyřmi vačkovými hřídeli a 24 ventily, jaký užívaly už i předchozí modely Lamborghini. Motor zásobovalo palivem šest Weberových karburátorů. Dobře to všechno vyvážit vůbec nebyl snadný úkol.

Nízká skloněná linie střechy znamenala, že vůz nemohl mít klasický zavazadlový prostor. Místo něho tedy dostal velkou prosklenou splývavou záď. Užitečnost tohoto řešení ovšem zpochybňovala skutečnost, že vzniklý prostor byl příliš mělký. Lamborghini proto vyráběl speciální zavazadla, která by se do omezeného prostoru dobře vešla.

Druhy autíček - Lamborghini Countach

Jen málo superautomobilů je tak dokonale dramatických jako Countach. Je to senzačně vypadající výtvor, i když stojí. Při jízdě vyvolává bázlivou úctu.

Neobvyklý lichoběžníkový tvar oblouků zadních blatníků vydržel do roku 1978. když v roce 1978 přišel na trh LP400S Countach, byl zvolen konvečnější tvar oblouku, ovšem rozšířený do zvonu, aby pojal tlustší pneumatiky.

Ve srovnání s pozdějšími verzemi byly linie původního modelu LP400 Countach prosté a čisté, bez spoilerů a kudrlinek na karoserii, které kazily stylovou čistotu pozdějších vozů.

Vůz neměl žádné viditelné kliky dveří. Byly kryty uvnitř vstupních otvorů chlazení na bocích vozu, aby se nenarušila hladká protáhlá linie boků. Protože vůz měl vysoké prahy, sklolaminátové dveře se otevíraly nahoru.

Mohutný vidlicový dvanáctiválcový motor s objemem 3 929 cm3 byl umístěn bezprostředně za řidičem. Motor obhospodařovala řada šesti Weberových karburátorů. Protože nebylo nijak snadné takový motor chladit, měl dva chladiče umístěné po obou jeho stranách.

Countach má dva zavazadlové prostory, jeden vpředu, druhý vzadu za motorem. Vzhledem ke striktně klínovitě tvarované karoserii však žádný z nich není zvlášť prostorný.

Druhy autíček - Lamborghini Diablo

Název znamená italsky „ďábel” a je to velmi případné jméno pro jeden z nejhrozivěji vypadajících vozů všech dob, který je rovnocenným nástupcem Countache.

Lamborghini Diablo má panel na snímatelnou střechu. Není-li na svém místě, může být zajištěna v pozici nad krytem motoru.

Diablo pokračoval v klínovitém tvaru svého předchůdce Countache s nízkým nosem a vysokou zádí. Od předchozího Lamborghiniho superautomobilu převzal Diablo i dveře otevírané vzhůru.

Designérem Diabla byl Marcello Gandini, který navrhoval i předchozí Miuru a Countache, a tak, když šlo o návrh vozu pro značku býka připraveného k boji, měl už vyzkoušené postupy.

Pod karosérií bylo prostorové trubkové šasi podobné jako u Countache. Countach však měl trubky kruhového profilu, kdežto pro Diablo byly použity profily čtvercové.

Je to Lamborghini, a tak to musí být vidlicový dvanáctiválec! Celoslitinová mohutná jednotka se čtyřmi váčkovými hřídeli se zrodila už roku 1963, ale než skončila v Diablu, prodělala značný vývoj. Mezi jinými modifikacemi bylo osazení každého válce čtyřmi ventily, takže motor měl celkem 48 ventilů.

Diablo byl k mání jednak se zadním pohonem, jednak s pohonem všech čtyř kol.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id8702 (vitejdoma.cz/zabava#7962)


Přidat komentář