Babetta a svět

Kromě lehkých motocyklů Jawa 50 a sportovních strojů Jawa 90 se od roku 1971 vyráběly také jednoduché mopedy Babetta, typ 228. Jejich vývojem byli pověřeni konstruktér Gustav Uličky a designér J. Šafařík.

Babetta a svět - Babetta 228

Kromě lehkých motocyklů Jawa 50 a sportovních strojů Jawa 90 se od roku 1971 vyráběly také jednoduché mopedy Babetta, typ 228. Jejich vývojem byli pověřeni konstruktér Gustav Uličky a designér J. Šafařík. Měly dvoudobý vzduchem chlazený jednoválcový motor objemu 49 cm3 (vrtání x zdvih 39 x 41 mm) o výkonu 1,1 kW při 4 500 ot/min, samočinnou rozběhovou spojku, elektronické zapalování, karburátor se sytičem pro lehké spouštění motoru pedály, přední teleskopickou a zadní pevnou vidlici a kola s pneumatikami 23 x 2,00. Moped měl rozvor 1 120 mm, rozměry 1 720 x 625 x 950 mm, vážil 42 kg, měl nosnost 100 kg a dosahoval rychlost 40 km/h při průměrné spotřebě 1,7 1/100 km.

Babetta a svět - Babetta 207

Během roku 1973 byl do výroby zaveden typ 207, jehož základním znakem bylo použití menších kol rozměru 16 x 2,25". Tento typ se vyvážel i do zahraničí. Upravená verze pro německý trh (prodávala se v síti obchodních domů Quelle), s maximální rychlostí 25 km/h, označená Jawa 25 Transistor, získala roku 1974 titul „Bundespreis Gute Form” za vtipné a elegantní řešení, vhodnou barevnou kombinaci a příznivou cenu. Koncem roku 1975 se začalo s finální montáží v novém pobočném závodě Považských strojíren v Kolárově na jižním Slovensku. Motory se až do roku 1985 vyráběly v pobočném závodě v Rájci, potom v Čalově.

Babetta a svět - Babetta 207/100, 207/200 ...

Nový typ Babetta 207/100 měl odpružené zadní kolo a byl vyráběn v několika modifikacích, přizpůsobených dopravním předpisům různých zemí. Díky tomu měl mimořádný exportní úspěch. Roku 1978 se začalo s výrobou typu 207.200 s novým polovodičovým zapalováním. Typy 207.300 a 207.500 měly úpravy zlepšující jízdní vlastnosti a pohodlí řidiče. Roku 1983 se ukončila dvanáctiletá historie mopedů Babetta 228 a řady 207, které vycházely z jednotné koncepce rámu a motoru s jednostupňovou automatickou převodovkou. Z objemu více než 470 000 kusů
bylo minimálně 80 % exportováno na nejnáročnější světové trhy.

Babetta a svět - Babetta 210

Nová generace mopedů řady 210 se vyznačovala především použitím dvoustupňové samočinné převodovky (autor patentu Ing. Jiří Bednář) v původním motoru, ale s výkonem zvýšeným na 1,7 kW při 5 000 ot/min, otevřeným rámem z tvarované ocelové trubky a oběma koly zavěšenými v odpružených vidlicích. Mopedy s nádrží na 3,8 l paliva měly rozvor 1 150 mm, rozměry 1 170 x 700 x 1 050 mm, pohotovostní hmotnost 50 kg, nosnost 135 kg a dosahovaly rychlosti 40 km/h při průměrné spotřebě 1,8 1/100 km. Jejich cena byla 4 230 Kčs. 

 

  • Ukončení výroby mopedů Babetta v Považské Bystřici

    Výroba mopedů Babetta byla v Považské Bystřici ukončena roku 1985 a přenesena do Kolárova. Zde byl z bývalého závodu vytvořen koncernový podnik ZVL Kolárovo se závodem v Čalově. Roční produkce se pohybovala okolo 100 000 kusů. Roku 1989 se ve spolupráci s Rižským motozávodem „Sarkana zvaigzne” v Lotyšsku začal vyrábět mokik Stella s motorem M 225 se startováním nožní pákou. Podobným agregátem byly vybavené také některé Babety.

Babetta a svět - A co dál?

Po rozpadu Československa a vzniku dvou samostatných států se mnozí, do té doby domácí dodavatelé, najednou stali zahraničními - například pneumatiky, elektrické zařízení, řetězy a další komponenty pocházely z České republiky.

  • Motokov

    Podnik zahraničního obchodu Motokov, který předtím realizoval celý export, zůstal také v Praze. Jeho postavení výlučného vývozce motorových vozidel ale bylo v nové ekonomické situaci oslabeno.

Babetta a svět - Babetta sting

Když se v Považské Bystřici roku 1994 obnovila výroba mopedů (typ Korado ve spolupráci s italskou firmou Piaggio v licenci Puch), poměrně zanedbaný závod v Kolárově přestal být konkurenceschopný a na podzim roku 1999 zavřel svoje brány. Ještě předtím, na podzim roku 1997, měla premiéru Babetta Sting s novým podvozkem, designem a motorem s původní dvoustupňovou převodovkou a automatickou spojkou.

Mopedy Babetta si našly mnoho příznivců v Evropě, USA, Jižní Africe, Číně i na Kubě.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id8706 (vitejdoma.cz/zabava#7980)


Přidat komentář